Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Zorgvuldig ruimtegebruik, borgen en bevorderen van ruimtelijke kwaliteit voor steden en platteland.
Veel maatschappelijke opgaven hebben in toenemende mate een ruimtelijke impact. Met u hebben we regelmatig gesprekken over de ruimtelijke gevolgen van actuele onderwerpen: recreatiewoningen, vrijkomende agrarische bebouwing, balans op de woningmarkt, energietransitie. Deze opgaven zijn integraal en hebben bovendien steeds nadrukkelijker een ruimtelijke impact. Ze hebben een plek nodig en beïnvloeden de vitaliteit van steden, dorpen en buitengebied.
Wij faciliteren deze opgaven vanuit de ambitie de ruimte zorgvuldig te gebruiken en de ruimtelijke kwaliteit te bevorderen. Dat is niet altijd makkelijk en vanzelfsprekend. Vanuit ons beleid zetten wij de beschikbare, veelal eindige incidentele middelen (mensen, tijd en budget) in om antwoord te geven op deze maatschappelijke vraagstukken.
Floris Alkemade (Rijksbouwmeester) en Berno Strootman (Rijksadviseur voor het Landschap) organiseren samen met de provincies Overijssel, Gelderland en Noord-Brabant de prijsvraag Brood en Spelen. De prijsvraag Brood en Spelen doet een beroep op boeren en ondernemende grondeigenaren: Ontwikkel samen met ontwerpers en anderen met vernieuwende ideeën, perspectieven voor het platteland. De vier beste ideeën in Overijssel worden uitgewerkt als voorbeelden van toekomstbestendig platteland.
Op 5 maart 2018 vond het stads- en retailcongres plaats in de Lebuïnuskerk in Deventer. Het onderwerp ‘Een vitale binnenstad’ leeft onder de ongeveer 200 bezoekers. Dat werd ook duidelijk tijdens een rondetafelsessie op het podium met onder andere de gedeputeerden Monique van Haaf en Eddy van Hijum, wethouder Jan Jaap Kolkman en diverse ondernemers. Hier werden, naast het benoemen van een goede samenwerking die leidt tot mooie resultaten, soms pittige discussies gevoerd over de aanpak van een binnenstad. Het congres was georganiseerd in samenwerking met Retail Platform Overijssel, Stadsbeweging en provincie Overijssel.
De Agenda IJsselmeergebied 2050 verwoordt de gezamenlijke ruimtelijke en economische opgaven in het IJsselmeergebied rond natuur, water, energie, economie en toerisme. In de agenda hebben rijk en regio (ruim 60 partijen) afgesproken gezamenlijk op te trekken om aan deze opgaven te werken. Op 17 mei 2018 heeft gedeputeerde Boerman de agenda namens Overijssel ondertekend. De komende tijd werken we samen met de partners aan een gezamenlijke uitvoeringsagenda voor de opgaven van Rijk en regio.
De Rekenkamer Oost-Nederland heeft de invulling van de provinciale rol bij de waterveiligheid (regionale keringen) en regionale wateroverlast onderzocht in haar rapport Boven Water. Zij komt tot de conclusie dat wij onze taak goed uitvoeren. Dit geldt voor de aanwijzing en normering door Provinciale Staten. En dit geldt ook voor het toezicht door Gedeputeerde Staten op de, door de waterschappen uit te voeren, toetsing en verbetermaatregelen. Wel kan de provincie haar eigen rol steviger inzetten. Hier doet de Rekenkamer aanbevelingen voor.
Overijssel op Streek is een beginnend netwerk, ontstaan vanuit een behoefte van bestuurders die betrokken zijn bij de Woonkeuken en de Stadsbeweging. In het netwerk zijn bestuurders, wetenschappers en andere betrokkenen (o.a. Universiteit Twente, Trendbureau) in gesprek over regionale ruimtelijke vraagstukken voor de verdere ontwikkeling van de symbiose tussen stad en land. De bestuurders willen graag gezamenlijk optrekken in de transities en opgaven, en ze willen leren van elkaar en anderen. Vergelijkbaar met de werkwijze in de Woonkeuken en Stadsbeweging. Er kan geëxperimenteerd worden met vernieuwende methoden en gezamenlijk onderzoek gedaan worden naar onderwerpen die uit het netwerk komen. Wij organiseren en faciliteren het netwerk vooralsnog uit bestaande budgetten. Wij agenderen thema’s en brengen onze inzichten en belangen in. We werken in 2018 aan een Streekagenda. Er is een initiatiefvoorstel van het CDA en er zijn veel moties over onderwerpen die linken aan Overijssel op Streek.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 1.1 | 2.987 | 5 | 2.992 | 607 | 2.385 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 500 | 0 | 500 | 166 | 334 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 75 | 1.104 | 1.179 | 1.176 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 762 | 845 | 1.607 | 181 | 1.426 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.934 | 585 | 2.519 | 404 | 2.115 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 4.477 | 0 | 4.477 | 0 | 4.477 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 10.735 | 2.538 | 13.273 | 2.534 | 10.739 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | 777 | -207 | 570 | 0 | 570 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | 0 | 0 | 0 | -20 | 20 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | 1.056 | 0 | 1.056 | 381 | 674 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 1.833 | -207 | 1.626 | 361 | 1.264 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.1 | -2.210 | -212 | -2.422 | -607 | -1.815 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.2 | -500 | 0 | -500 | -166 | -334 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.3 | -75 | -1.104 | -1.179 | -1.176 | -3 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.4 | -762 | -845 | -1.607 | -201 | -1.406 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 1.5 | -878 | -585 | -1.463 | -22 | -1.441 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -4.477 | 0 | -4.477 | 0 | -4.477 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -8.902 | -2.746 | -11.648 | -2.172 | -9.475 |
Voor 2018 is in eerste instantie € 500.000 in de begroting opgenomen. Gezien de voortgang is behoefte aan meer budget. Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 150.000 vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 1.2.1.
Tevens staat de evaluatie van de Stadsbeweging aan de basis van een kapitaalverstrekking van € 1 miljoen aan de Herstructureringsmaatschappij Overijssel (HMO). Hierdoor neemt onze financiële vaste activa met € 1 miljoen toe. Ter financiering dient dit bedrag conform ons financieel beleid te worden toegevoegd aan de Algemene financieringsreserve.
Wij stellen u voor om een bedrag van € 1,0 miljoen te onttrekken aan de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel (prestatie 1.3.2) en toe te voegen aan de Algemene Financieringsreserve.
In 2017 hebben wij op basis van de evaluatie van de Stadsbeweging besloten de tweede € 5 miljoen voor de Stadsbeweging in 2018 en 2019 in te zetten (PS/2017/976). Voor 2018 is daarvoor in eerste instantie € 500.000 in de begroting opgenomen. Conform ons besluit uit december 2017 en op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 1,5 miljoen vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel over te hevelen naar prestatie 1.3.2.
Gezien de voortgang is behoefte aan meer budget. Daarom wordt voor nieuwe projecten een bedrag van € 135.000 vanuit de Reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel overgeheveld naar prestatie 1.4.3. Daarnaast ontvangen wij ter dekking van de kosten van het programmabureau € 65.000 van waterschappen en gemeenten. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd.
Op basis van de spelregels van Kwaliteit van Overijssel hebben wij besloten om een bedrag van € 135.000 te onttrekken aan de Reserve uitvoering kwaliteit van Overijssel en toe te voegen aan de begroting 2018 van prestatie 1.4.3.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 65.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 voor prestatie 1.4.3 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
In het kader van het programma Zoetwatervoorziening Oost-Nederland worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 89.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 89.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 voor prestatie 1.5.1 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
In het kader van de Europese Kaderrichtlijn Water worden van projectpartners bijdragen ontvangen van in totaal € 293.000 voor het gemeenschappelijke budget Rijn-Oost. De begroting wordt met deze bijdragen opgehoogd.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 293.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 voor prestatie 1.5.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden).
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (14 mei 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Meerjarige financiën KvO en NNN
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een veertien projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid