Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Wij zorgen voor doelmatig en duurzaam faciliteren en adviseren van het bestuur en het uitvoeren van controltaken om onze doelstellingen te bereiken.
Parallel aan het reguliere begrotingsproces is het proces rond de betekenisvollere P&C-cyclus gestart. Provinciale Staten zijn hier via de Auditcommissie over geïnformeerd. Op 14 maart jl. is informeel overlegd met een delegatie vanuit Provinciale Staten; ideeën over aanpassing van de P&C-cyclus zijn uitgewisseld en kansrijke denkrichtingen zijn verkend. Tijdens dit overleg is afgesproken dat er voor twee kerntaken (kerntaak 1 en kerntaak 3) alternatieven worden ontwikkeld parallel aan de Begroting 2019. Daarbij wordt specifiek gekeken naar de diversiteit in opgaven en een bij deze diversiteit passende sturing- en controlmechanisme. Kengetallen/Indicatoren vormen een ander punt van aandacht.
Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Deze Europese verordening vervangt per die datum de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De AVG bevat regels over de bescherming van persoonsgegevens. Materieel komt de AVG voor een groot deel overeen met de Wbp. De veranderingen hebben met name betrekking op accountability (het aantoonbaar in control zijn) en de verbetering van de rechtspositie van ‘betrokkenen’, degenen over wie persoonsgegevens worden verwerkt. Voor de provincie schept de AVG daarmee vooral een verplichting. De invoering van de AVG is bij de provincie is projectmatig aangepakt met het 10-stappenplan van de Autoriteit Persoonsgegevens, de nationale toezichthouder. Wij hebben op 22 mei 2018 het privacybeleid vastgesteld en een Functionaris Gegevensbescherming aangewezen.
De opgave voor 2018 is om gemiddeld 20 participatiebanen te realiseren. Voorheen werd uitgegaan van een norm van 13 participatiebanen. De norm loopt de komende jaren op naar circa 30 participatiebanen. Op peildatum 1 juni 2018 hebben wij ruim 21 banen gerealiseerd. Daarmee is het nog onzeker of het gemiddelde gedurende het hele jaar gehaald wordt. Niet al deze banen zijn direct productief voor het primaire proces. Wij streven onverkort naar het realisatie van de norm.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 10.1 | 948 | -171 | 777 | 583 | 194 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 1.496 | 0 | 1.496 | 846 | 651 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 400 | 0 | 400 | 277 | 123 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 808 | 0 | 808 | 809 | -1 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 20.488 | 115 | 20.603 | 16.225 | 4.378 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 20.293 | 75 | 20.368 | 0 | 20.368 | |||||||||||||||
Lasten | 44.432 | 19 | 44.451 | 18.739 | 25.712 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | 0 | 0 | 0 | 1 | -1 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | 55 | 0 | 55 | 40 | 15 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | 967 | 0 | 967 | 253 | 715 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||
Baten | 1.022 | 0 | 1.022 | 294 | 729 | |||||||||||||||
Beleidsdoel 10.1 | -948 | 171 | -777 | -582 | -195 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.2 | -1.496 | 0 | -1.496 | -846 | -651 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.3 | -345 | 0 | -345 | -237 | -108 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.4 | -808 | 0 | -808 | -809 | 1 | |||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 10.5 | -19.520 | -115 | -19.635 | -15.972 | -3.663 | |||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -20.293 | -75 | -20.368 | 0 | -20.368 | |||||||||||||||
Saldo | -43.410 | -19 | -43.429 | -18.445 | -24.983 |
De reiskosten openbaar vervoer woonwerk verkeer werden tot 1 juli 2017 bruto vergoed en vervolgens werd 35% ingehouden op het salaris. In 2018 is de vergoeding netto (65%) dit betekent dat de lasten en baten met € 151.000 worden verlaagd.
Met het SSC/ONS is een nieuwe huurovereenkomst afgesloten ingaande 2018. De huur en doorberekening van ICT kosten is € 126.000 lager, dit betekent dat de bijdrage van de provincie in de overhead van SSC/ONS eveneens lager is. Door onze lagere bijdrage aan het SSC/ONS kan ruim de helft van de lagere huuropbrengst worden opgevangen, het resterende deel kan binnen de bestaande budgetten worden gedekt.
De lasten en baten van de facilitaire budgetten dienen met € 126.000 te worden verlaagd.
De lasten en baten voor evenementen kunnen worden aangepast naar het gemiddelde van de laatste 5 jaren. Dit betekent een verlaging van de lasten en baten met € 70.000.
Conform het begrotingswijzigingenbeleid worden de lasten en baten op beleidsdoel 10.5 met € 347.000 naar beneden bijgesteld.
De voorziening reorganisatie is bedoeld om de WW kosten van oud-medewerkers op te vangen die door de reorganisatie boventallig zijn geworden. In 2017 heeft een verdere daling (van 17 medewerkers naar 7 medewerkers) van het aantal medewerkers plaatsgevonden waarvan de WW-lasten ten laste van de voorziening reorganisatie komen. De voorziening is als gevolg van deze daling eind 2017 incidenteel met € 2,7 miljoen verlaagd. Als gevolg hiervan dient ook de jaarlijkse onttrekking aan de voorziening reorganisatie lager te zijn. Wij verlagen de begrote bestedingen ten laste van de voorziening met € 360.000.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (14 mei 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Meerjarige financiën KvO en NNN
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een veertien projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid