Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
- Het vergroten van het aandeel hernieuwbare energie.
- Borgen en verbeteren van een duurzame en veilige leefomgeving.
Deze kerntaak heeft een tweeledige ambitie:
De verwachting is dat het aantal elektrische auto’s de komende jaren snel groeit. Voor deze extra elektrische auto's zijn meer openbare laadlocaties nodig. De provincie Overijssel is daarom in het najaar van 2017, mede namens de provincie Gelderland en gemeenten in beide provincies, gestart met de aanbesteding van 2.250 openbare laadpalen. Ongeveer de helft van de laadpalen komt in Overijssel te staan, de andere helft in Gelderland.
De provincie Overijssel treedt hier op als aanbestedende dienst en ondertekenaar van de concessieovereenkomst namens de deelnemende gemeenten in Overijssel en Gelderland. Om de aanbesteding mogelijk te maken en te financieren werkt de provincie Overijssel samen met de provincie Gelderland, Enpuls (netwerkbedrijven) en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (financiering uit green deal).
In 2010 werd ingeschat dat de omvang van de vervuiling op het olasfaterrein 260 ton puur teer was. Inmiddels is ruim 1000 ton puur teer uit de grond verwijderd. Er is nog één hardnekkige vervuilde plek op grote diepte, waar de stoomsanering nog wordt toegepast. Dit vordert gestaag, maar het kost wel tijd. Een betrouwbare prognose over wanneer de stoomsanering kan worden afgerond blijft lastig.
Wij zijn intensief in gesprek met alle partijen om te bepalen of en zo ja hoe we, binnen de kaders van de Wet Bodembescherming, het einddoel om vervuiling naar de IJssel uit te sluiten, zo snel mogelijk kunnen bereiken. Daarbij gebruiken we de ervaringsgegevens van de sanering en nieuwe inzichten.
(x € 1.000)
Primitief | Doorgevoerde Wijziging(en) | Actuele begroting | Gerealiseerd | Ruimte | ||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Beleidsdoel 2.1 | 9.058 | 4.273 | 13.331 | 4.981 | 8.350 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 3.183 | 219 | 3.402 | 2.101 | 1.301 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 13.257 | 5.617 | 18.875 | 18.009 | 865 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 1.100 | 540 | 1.640 | 888 | 752 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 422 | 1.280 | 1.702 | 437 | 1.265 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 124 | 0 | 124 | 195 | -72 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 6.426 | 277 | 6.703 | 0 | 6.703 | |||||||||||||||||||||||||||||
Lasten | 33.570 | 12.206 | 45.777 | 26.612 | 19.164 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | 654 | 487 | 1.141 | 165 | 976 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | 280 | 0 | 280 | 102 | 178 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | 2.950 | 0 | 2.950 | 96 | 2.854 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | 0 | 0 | 0 | 40 | -40 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||||||||||||||||||||||||||||
Baten | 3.884 | 487 | 4.371 | 403 | 3.968 | |||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.1 | -8.404 | -3.786 | -12.190 | -4.816 | -7.374 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.2 | -2.903 | -219 | -3.122 | -1.999 | -1.123 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.3 | -10.307 | -5.617 | -15.925 | -17.914 | 1.989 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.4 | -1.100 | -540 | -1.640 | -888 | -752 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.5 | -422 | -1.280 | -1.702 | -397 | -1.305 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Beleidsdoel 2.6 | -124 | 0 | -124 | -195 | 72 | |||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||
Personeelsgebonden kosten | -6.426 | -277 | -6.703 | 0 | -6.703 | |||||||||||||||||||||||||||||
Saldo | -29.686 | -11.719 | -41.405 | -26.209 | -15.196 |
Conform het begrotingswijzigingenbeleid hebben wij besloten om een bedrag van € 10.000 toe te voegen aan de begroting van 2018 van prestatie 2.2.2 (zowel de baten als de lasten; bijdragen derden). Dit betreft een rijksbijdrage als tegemoetkoming in de kosten van het opruimen van drugsafvaldumpingen. Begin 2018 is de subsidieregeling voor het opruimen van drugsafval opengesteld.
De begrote lasten voor dit project bedragen in 2018 € 1,8 miljoen. Als gevolg van de grotere hoeveelheid aangetroffen vervuiling zijn betaalmomenten van lopende opdrachten doorgeschoven van 2017 naar 2018 en zijn aanvullende opdrachten verleend voor de sanering van deze grotere hoeveelheden. Als gevolg daarvan moet, vanuit de beschikbare financiële projectmiddelen binnen de Reserve bodemsanering, voor het jaar 2018, het budget verhoogd worden met € 1,3 miljoen.
Wij stellen u voor om vanuit de Reserve bodemsanering het budget voor prestatie 2.3.4 in 2018 te verhogen met € 1,3 miljoen.
Welkom bij de Monitor Overijssel!
Gedeputeerde Staten rapporteren met de Monitor Overijssel inhoudelijk en financieel aan u over de voortgang van de Begroting. De Monitor wordt tweemaal per jaar aangeboden. De inhoud vormt een digitale afspiegeling van de Begroting, waarin de primitieve begroting, de actuele begroting en de realisatie per peildatum (14 mei 2018) worden gepresenteerd.
Om u wegwijs te maken op de website van de Monitor Overijssel, beschrijven we hieronder kort de verschillende onderdelen. Ook de kleurensystematiek lichten we toe.
Aantekeningenfunctie en printfunctie
Om gebruik te kunnen maken van de aantekeningenfunctie, is het noodzakelijk om in te loggen met uw account. Eenmaal ingelogd kunt u aantekeningen maken door te klikken op 'Notities & favorieten' en 'Notitie toevoegen'. Rechts onderin bij 'Bekijk items' kunt u te allen tijde uw notities raadplegen. De aantekeningenfunctionaliteit biedt ook de mogelijkheid om bepaalde pagina's als 'favoriet' te markeren.
Naast de aantekeningenfunctie is een aangepaste ‘printfunctie’ beschikbaar. Voor het gebruik van die functie hoeft u niet in te loggen. De printfunctie biedt u enerzijds de mogelijkheid om pagina’s in platte tekst weer te geven en eventueel te printen (printknop) en anderzijds om uw eigen verslag samen te stellen (knop ‘mijn boekwerk’). Door op het groene plusje te klikken voegt u een pagina toe aan uw eigen verslag. Dit verslag kunt u vervolgens per pagina of in totaliteit downloaden als pdf.
Interactieve startpagina
De interactieve startpagina van de Monitor Overijssel geeft door middel van de kleurscores in één oogopslag de voortgang van de Begroting weer. Via deze pagina zijn bijna alle onderdelen van de Monitor direct te benaderen en te filteren door middel van het gebruik van ‘kijklijnen’ en ‘zoekhulpmiddelen’. U kunt zelf bepalen wat u te zien krijgt en ervoor kiezen om door te klikken voor meer detailinformatie.
Kerntaken
Het ambitieniveau is het hoogste niveau in de doelenboom. Op dat niveau zijn onder meer de volgende elementen terug te vinden:
U besluit bij de Monitor over de voorgestelde PS wijzigingen en stelt alle tot en met de Monitor Overijssel doorgevoerde GS wijzigingen achteraf vast. Administratieve wijzigingen (zichtbaar met hoofdletter A) presenteren wij ter informatie.
Beleidsdoelen
De Ambitie zoals geformuleerd op Kerntaakniveau is uitgewerkt in een aantal te realiseren beleidsdoelen. Op de pagina van het beleidsdoel zijn onder meer de volgende elementen opgenomen:
Prestaties
Het beleidsdoel wordt uitgesplitst in verschillende prestaties. Op de pagina van de prestatie wordt door middel van kleurscores inzichtelijk gemaakt hoe de prestatie er inhoudelijk en financieel voor staat. Tezamen vormen die de integrale kleurscore, die rechts bovenin is weergegeven. Bij een oranje of rode kleurscore is een toelichting opgenomen. Verder zijn per prestatie de basisinformatie, achtergrondinformatie en linkjes naar de Atlas van Overijssel opgenomen. Waar noodzakelijk zijn deze onderdelen bij de Monitor Overijssel geactualiseerd.
Bij prestaties die gekoppeld zijn aan de reserve uitvoering Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Ecologische Hoofdstructuur, worden de financiën op prestatieniveau toegelicht (afrondingsverschillen zijn mogelijk). Begrotingswijzigingen worden op dezelfde wijze als op de kerntaakpagina inzichtelijk gemaakt.
Kleurensystematiek
De kleurscores voor de prestaties worden bepaald aan de hand van de volgende systematiek.
Inhoudelijke voortgang (bij de Monitor Overijssel op basis van verwachting einde jaar):
Hierbij gaat het per prestatie uit de Begroting over de acties die voor het betreffende jaar in de primitieve begroting zijn geformuleerd, geactualiseerd met eventuele expliciete bijstellingen door Provinciale Staten.
Financiële voortgang (op basis van de stand van zaken):
De financiële kleurscore wordt gerelateerd aan de actuele begroting per peildatum. Er wordt in de toelichting expliciet aandacht besteed aan de oorzaak van een bijstelling.
Op basis van bovenstaande classificaties, ziet de integrale kleurscore er als volgt uit:
P | Financiën | ||||
Groen | Oranje | Rood | |||
Groen | Groen | Groen | Rood | ||
Oranje | Oranje | Oranje | Rood | ||
Rood | Rood | Rood | Rood |
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is er een nieuwe functionaliteit opgenomen. Bij iedere prestatie is een integrale kleurscore opgenomen. Achter de integrale kleurscore is een knop opgenomen om de integrale kleurscore van de Monitor Overijssel 2018-I te vergelijken met de historische integrale kleurscores van de Monitor Overijssel 2017-I, Monitor Overijssel 2017-II en het Jaarverslag 2017.
Meerjarige financiën KvO en NNN
Sinds de Monitor Overijssel 2016-II is het onderdeel ‘Meerjarige financiën’ toegevoegd. Als eerste proeve maken we voor een veertien projecten in grafiekvorm inzichtelijk hoe het totaal beschikbare budget vanuit de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland over de jaren is opgebouwd, welk deel daarvan is gerealiseerd en wat er dit jaar nog is begroot. Met deze informatie plaatsen we de huidige jaarschijf in het grotere geheel. De grafieken staan bij de volgende prestaties: 1.3.2, 1.4.3, 2.3.3, 2.4.2, 3.3.3, 4.2.1, 4.3.1, 4.4.2, 5.2.1, 5.5.1, 7.2.2, 7.2.3, 8.1.2.
In de grafieken zijn staafdiagrammen opgenomen, waarin per jaar wordt aangegeven:
Let op: de grafieken hebben alleen betrekking op de reserves Kwaliteit van Overijssel en de Uitvoeringsreserve Natuurnetwerk Nederland. Als de budgetten van prestaties uit andere bronnen afkomstig zijn (bijvoorbeeld andere reserves), dan zijn deze budgetten niet meegenomen in de grafiek.
Menubalk
De lichtgrijze menubalk is op elke webpagina zichtbaar. Via de menubalk kunt u rechtstreeks navigeren naar de onderdelen van de website. Via de pijltjes aan de rechterzijde kunt u ook onderdeel voor onderdeel door de Monitor Overijssel bladeren. Het nummer dat tussen de pijltjes staat, vermeldt het unieke nummer van de ‘pagina’. Daarnaast is het mogelijk om via de menubalk op specifieke woorden of termen in de Monitor Overijssel te zoeken. Hiervoor kunt u de knop van het vergrootglas gebruiken.
In de menubalk zijn verder de volgende vijf knoppen opgenomen:
Via deze knop keert u terug naar de interactieve startpagina.
Via deze knop kunt u rechtstreeks naar een van de kerntaken navigeren.
Hier is het overzicht van de Financiering en dekkingsmiddelen opgenomen.
Het Statenvoorstel van de Monitor Overijssel 2016-II heeft als kenmerk PS/2016/1004. Dit Statenvoorstel bevat een samenvattende beschrijving van de belangrijkste elementen binnen deze Monitor. De officiële besluitvorming over de Monitor Overijssel vindt plaats op basis van het Statenvoorstel.
Met deze knop krijgt u het overzicht van de doelenboom; de structuur waarmee de website is opgebouwd. De weergave is afhankelijk van waar u zich op dat moment op de site bevindt. De doelenboomknop vormt zo een handig navigatiemiddel.
Web-Linkjes
Hoewel wij met het aanbieden van linkjes de interactie van de website willen vergroten, komt het voor dat de URL's tussentijds wijzigen. Hierdoor kan het helaas voorkomen dat een link niet meer naar de juiste pagina verwijst.
Wij wensen u veel plezier met het lezen van de Monitor Overijssel 2018-I. Mocht u technische vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met Max van Oort (MJ.v.Oort@overijssel.nl / 038 499 9477) of Rudy van Leerzem (R.v.Leerzem@overijssel.nl / 038 499 9001).
Namens het college van Gedeputeerde Staten,
Eddy van Hijum
Gedeputeerde Economie, Financiën en Deelnemingenbeleid